Saturday 24 May 2014

Perkembangan

Perkembangan FETUS - rujukan bersama

Berapa besarkah si-bayi anda sekarang? Sudahkah dia berambut? Bilakah kuku jarinya dibentuk? Apakah rupanya? Artikel-artikel di sini disertai gambar-gambar yang menunjukkan perkembangan bayi dalam kandungan (fetus atau janin) dari minggu ke minggu, termasuk saat-saat perkembangan yang terpenting, sepanjang kehamilan anda. Anda juga boleh menonton video meninjau kehamilan animasi 3D yang menunjukkan perkembangan fetus atau janin dari saat persenyawaan hingga masa bersalin. Semua video ini disertakan sarikata Bahasa. Sebelum bermula, ada informasi bagi ibu-ibu yang ingin memahami proses ovulasi.


Fetal development diagram - conception

PERSENYAWAAN

Saksikan apa yang berlaku bila persenyawaan dicapai.

Fetal development diagram - one month

SATU BULAN

Bayi anda adalah embrio yang mempunyai two lapisan sel, yang kemudiannya akan bertukar menjadi organ-organ dan tisu-tisu.

Fetal development diagram - two months

DUA BULAN

Pada masa ini, saiz bayi anda adalah lebih kurang saiz kacang merah dan dia sentiasa bergerak. Dia mempunyai jari tangan berselaput.

Fetal development diagram - three months

TIGA BULAN

Pada masa ini, kepanjangan bayi anda sekitar 7sm hingga 8sm (3in) dan berat badannya lebih kurang separuh buah pisang. Dia sudah mempunyai cap jarinya.

Fetal development diagram - four months

EMPAT BULAN

Bayi anda sekarang berukur 13sm (5.5in) dan berat badannya 140g (5oz). Rangkanya mula mengeras dari tulang rawan yang lembut menjadi tulang.

Fetal development diagram - five months

LIMA BULAN

Kening dan kelopak matanya telah siap dibentuk. Ukuran bayi anda akan melebihi 27sm (10.5in) jika anda meregangkan kakinya.

Fetal development diagram - six months

ENAM BULAN

Berat badan bayi anda sekitar 660g (1.5 paun). Kulitnya yang berkedut mula menjadi lembut dan licin bila ditempatkan lemak.

Fetal development diagram - seven months

TUJUH BULAN

Pada masa kini, ukuran panjang bayi anda melebihi 40sm(15in). Dia boleh membuka dan menutup matanya dan mungkin melihat sekitarannya.

Fetal development diagram - eight months

LAPAN BULAN

Berat badan bayi anda sekarang sekitar 2.2kg (4.7 paun). Lapisan lemaknya bagai "mengisikannya", menjadikan bayi anda kelihatan comel montel, dan paru-parunyasudah siap berkembang.

Fetal development diagram - nine months

SEMBILAN BULAN

Sudah hampir masa bersalin! Secara purata, bayi lelaki yang baru lahir berukur 52sm (20.5in) dengan berat badan3.4kg (7.5 paun), dan bayi perempuan yang baru lahir berukur 50sm (19.7in) dengan berat badan 3.2kg (7 paun), tetapi bayi-bayi memang banyak perbezaannya pada masa ini.

>Shaklee Independent Distributor [ ID No : 920423 ]
>Contact No | WhatsApp :012-9466025
>FB : Ariana ana
>Fanpage : Mummy Rara Healthy
>Emel : hanieynizam_rara@yahoo.com



*Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos,merawat,menyembuh @ mencegah sebarang jenis penyakit



2 comments: